Հայ բանասիրության ֆակուլտետ
Faculty of Armenian Philology
The Faculty of Armenian Philology is one of the pioneers among YSU faculties.:
>
Anna S. Aleksanyan

Assistant | Chair of Pedagogy
Education
2012: Ph.D. in Pedagogy
2004 - 2009: Postgraduate Studies, Department of Educational Sciences
Dissertation subject: “Ways and Technologies of Communications in Pedagogical Processes“
2000 - 2004: Diploma of Pedagogy
Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan (Graduated with the Diploma of honor)

Professional experience
2010 - up to present: Lecturer in Department of Educational Sciences, Yerevan State University
2008 - up to present: Assistant and researcher at the Faculty of Sociology, Lecturer in Distance Learning Laboratory, Yerevan State University
2011: Research coordinator in World Vision Armenia
2010: Research coordinator in the „International Center of Human Development“
2006 - 2008: Lecturer at the Chair of Pedagogy, ASPU after Kh.Abovyan
2005 - 2008: Students‘ practice supervisor, the Chair of Pedagogy, ASPU after Kh.Abovyan
2005 - 2006: Trainer at the IREX Armenia office in the teacher’s training program

Academic courses
Social - educational communications, Educational Research Methodology and Methods, Educational Policy Analyses, Social pedagogue work methodology and technology, Social policy, Pedagogical axiology, Sociology of education

Scale of professional interests
Communication models in education, Transformations and development of education system, Stability, Reproduction and Change of Social Values, Tolerance training mechanisms, Self-evaluation and mutual evaluation, Educational consulting

Participation in grant projects
2013: Post - Doc Research at the University of Graz, Austria
2013: Post - Doc Research at the University of Potsdam, Germany
2011: Research at the University of Basel, Switzerland (sponsored by ASCN)
2010 - 2011: Research at the University of Basel, Switzerland (sponsored by AGBU)
2010: Study visit to the University of Constance, Germany (sponsored by DAAD)
2010: Course Design (Educational Policy Analyses) at the Curriculum Resource Center, Central European University, Hungary (sponsored by OSI)

Languages
Armenian, Russian, German, English

Professional membership
2012 - up to present: Council member of European Educational Research Association
2011 - up to present: Member of DAAD Alumni Executive Board in Armenia
2010 - up to present: Member of Youth Resource Center of Republic of Armenia
2009 - up to present: Volunteer in the “Children’s Support Center“ foundation in Yerevan
2001 - 2004: Student Scientific Society of Faculty
2002 - up to present: Member of “Support Center of Integration Processes” NGO

Honours
26 Dec, 2013: The Honor for winning in the annual competition of young scientific and research projects 2013 in Social Sciences, National Academy of Sciences of the Republic of Armenia
24 May, 2013: The Honor of the President of the Republic of Armenia, for the advanced interdisciplinary and international researches in the field of Human Sciences: Educational Sciences, Psychology and Sociology
19 May 2010: The Honour of Youth and Sport Ministry: “For winning in the annual competition of young scientific and research projects“
14 December 2004: Honour “Future of the Pedagogy“ by the president of the National Parliamentary Assembly for the excellence in the study, social activity and for the scientific research
17 December 2004: Honour “The best graduate - 2004“ presented by the rector of ASPU after Kh. Abovyan

(+374 10) 54-43-94 /1-28/
anna.aleksanyan@ysu.am

ԵՊՀ մանկավարժության ամբիոնի 95-ամյա անցած ուղին
2016 | Book
Զանգակ, 2016թ․, 144 էջ
Սովորողների ինքնավերլուծության եվ ինքնագնահատման մեթոդների կիրառման հիմնախնդիրը դասավանդման գործընթացում
2016 | Article
Երիտասարդ գիտնականների միջազգային, ամառային դպրոց «Կրթության ժամանակակից հիմնախնդիրները»: 2016, էջ 11-16 էջ, Հայաստան
|
Կրթության որակի հետազոտման և դրա արդյունքների կիրառման հիմնախնդիրը կրթական փոփոխություններում
2015 | Article
Կրթության որակի չափման, գնահատման հիմնախնդիրները, 2015, էջ 3-7 էջ
|
Դաստիարակչական խորհրդատվության դասավանդման մեթոդական հագեցվածության հիմնահարցի շուրջ
2015 | Article
Մանկավարժական միտք, 2015թ․, 4/59, էջ 91-99 էջ
|
The Problem of Education Quality Research and the use of the Results in Educational Changes
2015 | Article
Proceedings of the Educational Research International Conference entitled «Education quality measurement and evaluation problems», Yerevan, Ped. Press, 2015, P. 3-7
On the Issues of Contemporary Saturation of Teaching Methods of the “Educational Consulting”
2015 | Article
“Pedagogical thought” Scientific Journal, Yerevan, № 3-4, 2015, 91-99
Միջանձնային հաղորդակցման իրականացումը կրթական գործընթացում
2015 | Book
Եր., ԵՊՀ հրատ., 2015, 264 էջ: publishing.ysu.am
Education in Armenia: from old memories to integration into Europe
2015 | Article
Published in the book: Education across Europe - A Visual Conversation. EERA – European Education Research Association, Network, 17 - Histories of Education, Berlin, 2015, P. 19-23
The Problem of Tolerance Training in Educational Institutions
2014 | Article
“Education, science and economics at universities and schools. Integration to international educational area” Publications International Scientific Conference 24-29 March 2014, Tsaghkadzor, 2014: Volume 2. P.61-63
Սովորողների ինքնագնահատման և փոխադարձ գնահատման մեթոդների կիրառումն արժեքային հարաբերությունների զարգացման գործընթացում
2014 | Article
«Մանկավարժության ժամանակակից հիմնախնդիրները» տարածաշրջանային միջազգային գիտաժողովի նյութերի ժողովածու: Եր., «Զանգակ» հրատ., 2014, էջ 16-18
Communication Models’ Contribution to Stability, Reproduction and Change of Social Values (Հաղորդակցական մոդելների ազդեցությունը սոցիալական արժեքների կայունության, վերարտադրության եվ փոփոխման գործում)
2013 | Article
«Բանբեր Երևանի համալսարանի», «Սոցիոլոգիա, Տնտեսագիտություն» 139.5, Երևան 2013 թ., էջ 32-39
|
Դասավանդողի հաղորդակցական ներգործության և սովորողի հաղորդակցական ակտիվության փոխառնչությունների հարցի շուրջ
2013 | Article
«Մանկավարժական միտք» գիտական հանդես: Եր., «Զանգակ» հրատ., 2013, № 3-4, էջ 11-21
Դպրոցականի հաղորդակցական ակտիվության խթանման ու զարգացման հնարավորությունները
2013 | Article
«Հայ մանկավարժության պատմությունը և դպրոցի արդի հիմնախնդիրները» միջբուհական գիտաժողովի նյութերի ժողովածու: Եր., «Զանգակ» հրատ., 2013, 80 էջ, էջ 48-53
Կրոնն արդի մանկավարժական հաղորդակցման համակարգում
2011 | Article
Աճեմյան մատենաշար ԺԴ, 21-րդ դարի կրոնական մարտահրավերները և Հայաստանը, ԵՊՀ Աստվածաբանության ֆակուլտետ, Երևան, ԵՊՀ հրատ., 2011, էջ 101-105
Особенности коммуникативной модели в образовательной системе РА: Задачи и пути решения в условиях 21-го века (Результаты исследования)
2010 | Article
“Университетское образование в 21-ом веке”: Собрания материалов международной научной конференции, Ер.: Издательство ЕГУ, 2010, с. 106-111
Հեքիաթ տեխնոլոգիայի կիրառումը կրտսեր դպրոցում
2009 | Article
«Նախաշավիղ» գիտամեթոդական հանդես. ԿԳՆ Կրթության ազգային ինստիտուտի, 2009, թիվ 1-2, էջ 14-21
Проблема межличностного общения в истории педагогической мысли
2009 | Article
Вестник НИЭУП: “Молодежь и наука:реальность и будущее”: Материалы II международной научно-практической конференции, Т.1:Проблемы педагогики, г. Невинномысск, 2009, (В А4 формате) с. 49-51
21-րդ դարի պահանջներին համարժեք հաղորդակցման մոդելը և ՀՀ կրթության համակարգը
2009 | Article
«Մանկավարժական միտք» գիտական հանդես, Երևան, 2009, թիվ 3-4, էջ 39-46
Коммуникативные аспекты социального управления в сфере образования
2009 | Article
Тематический сборник Балтийской педагогической академии, СПб., 2009, (А4) с. 58-62
О роли коммуникативных технологии в процессе формирования и развития личности XXI века
2009 | Article
Результаты педагогического эксперимента, “Личность и культура”: Международный журнал Российской академии наук, Москва, 2009, N6, (А4) с. 58-62
Միջանձնային հաղորդակցման ոչ խոսքային միջոցների հնարավորությունները մանկավարժական գործընթացում
2008 | Article
«Լրատու Մեսրոպ Մաշտոց համալսարանի» Գիտական հոդվածների ժողովածու, Ստեփանակերտ, 2008, թիվ 1, էջ 143-152
Հաղորդակցման կարողությունների ձևավորման հնարավորությունները մանկավարժական գործընթացում
2008 | Article
«Գիտական տեղեկագիր» Խ.Աբովյանի անվան ՀՊՄՀ, Երևան, 2008, թիվ 1-2, (7-8), էջ 11-18
Կրտսեր դպրոցում միջանձնային հաղորդակցման տեխնոլոգիաների կիրառման հարցի շուրջ
2008 | Article
«Մանկավարժական միտք» գիտական հանդես, Երևան, 2008, թիվ 4, էջ 108-116
Ա. Ալեքսանյան , Ս. Վարդումյան
Հրաշք մատիկներ. Մատիկները մեզ դարձնում են իմաստուն և առողջ
2007 | Book
Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ մանկավարժների, ծնողների և մանկապարտեզի դաստիարակների համար: Երևան, 2007, 40 էջ
Հաղորդակցման հիմնահարցը մանկավարժության մեջ
2007 | Article
Գիտական տեղեկագիր ԱրՊՀ-ի. Ստեփանակերտ, 2007, թիվ 3(16), էջ 132-136
Ա. Ալեքսանյան , Ս. Վարդումյան
Հրաշք մատիկներ. Մատիկները մեզ օգնում են մտածել, ստեղծագործել, խոսել, հաշվել, հաղորդակցվել
2006 | Book
Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ մանկավարժների, ծնողների և մանկապարտեզի դաստիարակների համար: Երևան, 2006, 54 էջ
Ա. Ալեքսանյան , Ս.Վարդումյան
Ժամանակակից մանկավարժական մոտեցումներ. Քսաներորդ դարի մանկավարժական տեսություններ
2005 | Book
Ձեռնարկ մանկավարժների և ուսանողների համար: Երևան, 2005, 407 էջ
Մանկավարժական հաղորդակցումն արդի կրթական համակարգում
2005 | Article
«Մխիթար Գոշ» գիտամեթոդական հանդես. Հասարակական գիտություններ, Վանաձոր, 2005, թիվ 2, էջ 66-68
Մանկավարժական հաղորդակցման իրականացման ոչ խոսքային միջոցները
2004 | Thesis
«Գիտական տեղեկագիր» Խ.Աբովյանի անվան ՀՊՄՀ-ի. Հումանիտար գիտություններ, Երևան, 2004, թիվ 1, էջ 163